رقابت سرویس دهندگان خدمات ابری: گوگل، آژور و AWS

اخبار اینترنت و وب

در این مطلب مقایسه‌ای کلی بر سه پلتفرم ابری بزرگ دنیا یعنی آمازون AWS، مایکروسافت آژور و خدمات ابری گوگل (GCP) خواهیم داشت.

برای افراد و شرکت‌هایی که با پلتفرم‌های ابری آشنایی زیادی ندارند، شاید مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب یک گزینه، قیمت آن باشد؛ اما بسیاری از کسب‌ و کارها باید پیش از اقدام به خرید سرویس‌های یادشدهT موارد مهمی را بررسی کنند. ما در این مطلب قصد داریم سه پلتفرم ابری بزرگ جهان را مرور کنیم تا دورنمای بسیار خوبی برای خریداران این سرویس‌ها ایجاد شود.

در حال حاضر سه کمپانی در این حوزه به‌عنوان بازیگران اصلی شناخته می‌شوند: پلتفرم ابری گوگل (GCP)، آمازون وب سرویسز (AWS) و مایکروسافت آژور. رقابت بین این سه شرکت باعث شده است تا علاوه بر ارائه خدمات بهتر، قیمت تعیین‌شده برای خدمات ابری نیز کاهش یابد. این شرایط به کسب‌ و کارهای کوچک کمک می‌کند تا با روشی آسان‌تر رشد کنند و کسب‌ و کارهای بزرگ نیز با بهره بردن از خدمات مورد اشاره، می‌توانند با تمرکز بیشتر بر فعالیت اصلی خود، به روند صعودی‌شان ادامه دهند.

محاسبات ابری به‌تنهایی باعث شده است تا روش کارکرد تکنولوژی تغییر کند. حالا هر کسی می‌تواند وب‌سایت خود را روی فضاهای ابری میزبانی کند و مدیریت فایل‌ها را هم خود انجام دهد؛ این در حالی است که قبلا انجام این کارها برای همه‌ی افراد غیرممکن بود. افزون بر آنچه گفته شد، کمپانی‌های بزرگ نیز از مزایای کامل محاسبات ابری بهره می‌برند.

چرا خدمات ابری برای کسب و کارها اهمیت دارد

پیش از بررسی بین سرویس‌دهندگان مورد بحث، این موضوع اهمیت دارد که بدانیم چرا پردازش ابری برای بازار کنونی امری حیاتی محسوب می‌شود. 

پردازش ابری باعث می‌شود شرکت‌ها نیازی به ایجاد ساختارهای مخصوص به خود نداشته باشند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله LiveEdu و نت‌فلیکس و نیز اسپاتیفای، به همین طریق از مزایای سرویس‌های ابری بهره می‌برند؛ بدین ترتیب کمپانی‌های مورد بحث نگرانی خاصی بابت کارهای فنی نخواهند داشت. علاوه بر این، نیازی نیست که این شرکت‌ها نگران ساختار سرویس‌دهی خود باشند و همین امر باعث شده است تا تمرکز اصلی شرکت‌هایی که از پلتفرم‌های ابری بهره می‌برند، بر فعالیت‌هایی باشد که در آن مهارت دارند.

کسب و کارهای کوچک هم با بهره گرفتن از مزایای پلتفرم‌های ابری، می‌توانند تمامی تمرکز خود را بر انجام فعالیت‌های اصلی‌شان معطوف کنند.

سرویس‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری

پلتفرم ابری گوگل (GCP)

 این پلتفرم از ۶ اکتبر سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. با وجود اینکه فقط ۵ سال از فعالیت این پلتفرم می‌گذرد؛ گوگل موفق شده است تأثیر بسیار چشم‌گیری در بازار داشته باشد. بخش مهمی از موفقیت این پلتفرم استفاده از آن برای ارائه‌ی سرویس‌هایی چون یوتیوب و خود گوگل است. باید گفت گوگل با ورود به بازار پلتفرم‌های ابری، نیازهای مشتریان تجاری خود را به‌خوبی رفع کرده و این امکان را فراهم آورده است تا هر فردی بتواند سرویس‌های آنلاین خود را روی فضای ابری میزبانی کند. مدیریت GCP بر عهده‌ی گوگل است.

gcp

سرویس‌های تحت وب آمازون (AWS)

این پلتفرم سابقه‌ای ۱۱ ساله در ارائه‌ی خدمات خود دارد و یکی از قدیمی‌ترین و نیز بزرگ‌ترین سرویس‌های موجود در بازار است. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ زیادی از خدمات پردازش ابری آمازون استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به شبکه‌های موبایلی، شبکه‌های گسترده و … اشاره کرد. مدیریت AWS بر عهده‌ی آمازون است.

amazon aws

مایکروسافت آژور (Microsoft Azure)

آژور از ۶ سال پیش شروع به کار کرد و تعهد بسیار بزرگی به این بازار نشان داد. این شرکت می‌تواند به راحتی با گروه‌های بزرگ دیگر پلتفرم‌های ابری مثل AWS رقابت کند. باید اشاره کنیم که آژور خدمات ابری کاملی ارائه می‌دهد. مدیریت آژور بر عهده‌ی مایکروسافت است.

microsoft azure

نکته: خدمات ابری به‌واسطه‌ی چندین محصول از پیش تنظیم‌شده ایجاد می‌شوند. برای درک بهتر این خدمات باید اشاره کنیم که از این سرویس‌ها به‌عنوان راه‌حل یاد می‌کنند. راه‌حل در مواقعی بکار می‌رود که بتوان یک مشکل را با بهره‌وری و اطمینان بالا حل کرد.

یک نبرد سه‌گانه

برای فهمیدن تفاوت‌هایی که بین این سه کمپانی بزرگ وجود دارد، باید پارامترهای مختلفی را ارزیابی کنیم. در پایان یک نمای کلی از این‌که هر پلتفرم در چه زمینه‌ای بهتر عمل می‌کند به دست خواهیم آورد. 

لطفا در نظر داشته باشید که هدف ما در این مقاله بررسی قیمت‌ها نیست. دلیل این امر نیز ساده‌ است؛ چراکه قیمت‌های تعیین‌شده برای سرویس‌های مختلف ابری همیشه در حال نوسان هستند. در هر صورت اگر قیمت برای شما خیلی اهمیت دارید، می‌توانید صفحه‌ی مربوط به قیمت هر سه سرویس مورد بحث را در زیر مشاهده کنید.

محاسبات

محاسبات در واقع قدرت پردازشی‌ است که سرویس‌های ابری ارائه می‌دهند. در کل قدرت محاسباتی بیشتر، بهتر است. این مشخصه با قیمت تعیین‌شده برای سرویس‌ها تناسب دارد و از همین رو قیمت تعیین‌شده برای سرویس‌ها نقش بسیار مهمی در فهمیدن اینکه قدرت محاسباتی ارائه‌شده توسط هر سرویس ابری چقدر است، خواهد داشت.

بنابراین اگر نیاز به قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشید، باید منابع بیشتری به جلسه‌ی جاری خود اختصاص دهید. به دلیل همین ویژگی، استارتاپ‌ها می‌توانند هر زمانی که نیاز دارند، منابع محاسباتی قدرتمندتری سفارش دهند و برای انجام این کار نیازی به انجام فرآیند‌هایی چون نصب و پیکربندی و نیز پرداخت هزینه‌های اضافه برای افزایش منابع نخواهند داشت.

اجازه بدهید از سرویس‌های ابری آمازون (AWS) شروع کنیم. این سرویس از «محاسبات ابری منعطف» یا همان EC2 به‌منظور مدیریت سرویس‌ها بهره می‌برند. این روش با مدیریت ماشین‌های مجازی کار می‌کند که هم دارندگان سرویس می‌توانند آن‌ها را پیکربندی کنند و هم به‌صورت از پیش تنظیم‌شده ارائه می‌شود و خریدار می‌تواند به‌راحتی تنظیمات مورد نظر خود را تغییر دهد. برای مقایسه باید اشاره کنیم که GCP به‌منظور مدیریت سرویس‌های ابری از موتور محاسبات گوگل موسوم به GCE بهره می‌برد. همچنین مایکروسافت در سرویس آژور، ماشین‌های مجازی و تنظیمات تقسیم ماشین‌های مجازی را ارائه می‌دهد.

تمام سرویس‌های مورد بحث از کانتینرها پشتیبانی می‌کنند. این سرویس‌ها کاربرد آسانی دارند و در هر سه مورد می‌توان مشکلات و تنظیمات دلخواه را به‌راحتی اعمال کرد. امکان انتقال موقعیت مکانی کانتینرها نیز در هر زمان بدون انجام مراحل پیچیده وجود دارد.

در هر حال باید گفت که هر سه سرویس مورد اشاره در این زمینه روش کارکرد مشابهی دارند و در مواقعی که مشکلی برای آن‌ها به وجود آید، اغلب می‌توان بدون مسئله‌ی خاصی آن مشکلات را رفع کرد و تنها موردی که در این بین تفاوت دارد، قیمت و تجربه‌ی کاربری است.

فضای ذخیره‌سازی

فضای ذخیره‌سازی یکی از پارامترهای مهم برای فهم روش کارکرد سرویس‌های ابری است. فضای ابری نسبت به فضای ذخیره‌سازی اچ‌دی‌دی یا اس‌اس‌دی رایانه‌های امروزی عملکرد متفاوتی دارد. این بخش در پلتفرم‌های ابری باید مسائل مختلف را حل و این اطمینان را ایجاد کند که هیچ بخشی از داده‌ها در طی فرآیند انتقال از بین نرود. اما ارائه‌دهندگان خدمات ابری با روش‌های استثنایی و عالی، این پیچیدگی را برای کاربران نهایی به‌طور شگفت‌انگیزی کم کرده‌‌اند.

در بین سه سرویس مورد بحث، آمازون S3 (سرویس فضای ذخیره‌سازی ساده) بهترین نمونه‌ی موجود است. مستندات گسترده‌ای برای این سرویس وجود دارد و به‌خوبی پشتیبانی می‌شود. افزون بر این، سرویس یادشده چندین سال تست و بررسی شده و بازخوردهای مثبتی دریافت کرده است. بنابراین اگر به دنبال فضای ذخیره‌سازی ابری با کیفیت بالا و منابع بسیار زیاد هستید، احتمالا آمازون S3 بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

البته باید توجه داشته باشید که دو سرویس دیگر نیز خدمات بسیار قابل توجهی ارائه می‌دهند. فضای ذخیره‌سازی مایکروسافت آژور و فضای ذخیره‌سازی گوگل کلود هر دو سرویس‌های مناسبی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

درست مثل قدرت محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی نقش مهمی در تعیین قیمت سرویس‌ها دارد. اگرچه آمازون سرویس بهتری در این زمینه ارائه می‌دهد؛ اما به همین دلیل قیمت خدمات این شرکت بیشتر است و در صورتی باید به سمت استفاده از آن ترغیب شوید که هزینه‌های لازم را در اختیار داشته باشید.

موقعیت مکانی

هنگامی که بحث در مورد انتشار اپلیکیشن‌های شما به میان آید، موقعیت مکانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اول اینکه شما قطعا می‌خواهید عملکرد اپلیکیشن‌ به‌گونه‌ای باشد که بر اساس موقعیت کاربر سریع‌ترین مسیر برای برقراری ارتباط وی با سرور انتخاب شود. دوم اینکه باید اطمینان حاصل کنید که در ازای استفاده از این نوع سرویس‌های ابری هزینه‌ی زیادی مصرف نشود. همان‌طور که اشاره شد، قیمت سرویس‌های ابری بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها تفاوت دارد. به‌عنوان مثال راه‌اندازی سرورهای ابری در کشور آمریکا نسبت به سایر نقاط جهان هزینه‌ی بیشتری دارد.

هر سه شرکت آمازون، گوگل و مایکروسافت پوشش بسیار خوبی در سراسر جهان دارند. آمازون اکنون در ۴۲ ناحیه‌ی مختلف سرویس‌دهی می‌کند. آژور در ۳۲ ناحیه جهان سرور دارد و پوشش خوبی ارائه می‌دهد. گوگل در ۳۳ کشور جهان خدمات ابری خود را ارائه می‌دهد. البته نواحی جدید در بازه‌های زمانی منظم به همه‌ی این سرویس‌ها اضافه خواهد شد.

بانک اطلاعاتی

مدیریت بانک‌های اطلاعاتی بسیار پیچیده است. پیش از سفارش دادن سرویس‌های ابری بهتر است با دقت کامل قوانین خدمات‌دهی شرکت‌ها را مطالعه کنید تا ببینید هر کدام از این پلتفرم‌ها چگونه داده‌ها را در سرویس‌های ابری خود مدیریت می‌کنند.

به نظر می‌رسد گوگل در زمینه‌ی ارائه‌ی یک گزینه‌ برای کاربران نهایی کمی نقص دارد اما آژور و AWS هر دو گزینه‌های بسیار خوبی در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. آمازون RDS از اکثر بانک‌های اطلاعاتی محبوب و پراستفاده از جمله اوراکل، PostgreSQL و … پشتیبانی می‌کند. این سرویس همه‌ی عملیات را از به‌روزرسانی گرفته تا پچ کردن و نیز حل مشکلات رایج بانک‌های اطلاعاتی مدیریت می‌کند.

بانک‌های اطلاعاتی آژور اس‌کیو‌ال و کلود اس‌کیو‌ال قابلیت‌های مدیریتی بانک‌های اطلاعاتی اس‌کیو‌ال را به ترتیب در سرویس‌های آژور و GCP ارائه می‌دهند. علاوه بر این، در دو سرویس یادشده انتخاب‌هایی با کارایی بسیار بالا در اختیار کاربران قرار داده شده است که از جمله این گزینه‌ها می‌توان به DocumentDB در آژور و Aurora در AWS اشاره کرد. مشخصا ابزارها و سرویس‌های مختلفی توسط هر یک از پلتفرم‌های اصلی کنونی ارائه می‌شوند که بر اساس نیاز خود باید یکی را انتخاب کنید.

مستندات

آخرین موردی که در انتخاب سرویس‌دهنده‌های خدمات ابری باید مد نظر قرار داد، مستندات است. مستندات در واقع نقش مهمی در هنگام گزینش سرویس‌ها ایفا می‌کند؛ چراکه هرچه این بخش بهتر ارائه شود، کاربران راحت‌تر می‌توانند از خدمات مورد نظر خود استفاده کنند.

آمازون در سرویس AWS خود بهترین مستندات را در اختیار افراد قرار می‌دهد و پس از آن آژور و GCP با فاصله‌ای نزدیک در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. مستندات AWS توسط افراد مختلف و در طول بیش از یک دهه فعالیت این سرویس جمع‌آوری شده‌اند.

حرف آخر

مقایسه‌ی سرویس‌های ابری می‌تواند عمیق‌تر از آنچه در این مقاله اشاره کردیم باشد؛ ولی هدف ما صرفا ایجاد یک دورنمای کلی از کلیات خدمات سه سرویس مطرح جهان است. بدین طریق افرادی که با این پلتفرم‌ها آشنایی نداشته باشند، می‌توانند راحت‌تر سرویس‌ مورد نظر خود را انتخاب کنند. اگر با وجود اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله باز هم در انتخاب سرویس مورد نظر خود اطمینان کامل ندارید، باید از یک فرد متخصص به حوزه‌ی سرویس‌های ابری در این زمینه کمک بگیرید. مطمئنا افراد خبره بر اساس نیازسنجی، بهترین انتخاب ممکن را برای شما یا شرکتتان انجام خواهند داد.

باید اشاره کنیم که یکی از بهترین انتخاب‌ها در این بین سرویس آمازون AWS است. اگر با محصولات و اپلیکیشن‌های مایکروسافت زیاد سروکار دارید، بهترین گزینه برای شما آژور است؛ چراکه این سرویس همخوانی بسیار خوبی با اکوسیستم ردموندی‌ها دارد. در نهایت خدمات ابری گوگل یا همان GCP است که به‌عنوان یک شخص یا یک شرکت باید تمامی تست‌های لازم را برای انتقال فعالیت‌های خود به این سرویس ابری انجام دهید.

نظر شما در مورد سرویس‌های ابری مورد اشاره در این مقاله چیست؟ اگر از خدمات ابری هر یک از شرکت‌های آمازون، گوگل یا مایکروسافت استفاده کرده‌اید، لطفا در بخش نظرات تجربه‌ی کاربری خود را با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در زومیت بخوانید

شما ممکن است این را هم بپسندید

از "زومیت" بیشتر بخوانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *