اختصاصی گیمفا | گزارشی از نشست خبری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

اخبار بازی‌ های ایرانی

صبح امروز در مجتمع باغ زیبا، نشست خبری بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای برای شرح برنامه های نمایشگاه TGC 2017 و همچنین برنامه های بنیاد برای ادامه سال ۱۳۹۶، برگزار شد و مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، آقای حسن کریمی قدوسی به همراه مهرداد آشتیانی، مدیر پروژه رویداد TGC به سخنرانی پرداختند.

آقای کریمی قدوسی ابتدا به بیان برنامه های کلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در سال ۹۶ پرداخت و همچنین اطلاعات مفیدی از نمایشگاه بین المللی TGC که در آخر همین هفته در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می‌شود، دریافت کردیم. آقای قدوسی اینگونه سخنان خود را آغاز کرد که با یک تاخیر سه ماهه برنامه های بنیاد شرح داده می‌شود و در این مدت سعی بر این بوده که بودجه لازم از وزارت ارشاد گرفته شود.

برنامه های اساسی بنیاد به سه قسمت مختلف تقسیم می‌شوند:حمایت، نظارت و جریان سازی. از سال گذشته مقدمه های لازم برای ایجاد هرم حمایت انجام شده است. کریمی قدوسی برروی شفافیت حمایت و کار تاکید می‌کند به این گونه که حمایت ها بدون هیچگونه به نفع گیری خواهد بود و بنیاد به همه به یک اندازه کمک می‌کند.

در عرصه بازی سازی برنامه های جدیدی وجود دارد: پس از تقریبا ۱ سال و نیم برنامه ریزی، دوره های پاور آپ از چند روز گذشته آغاز شده است که ۲۴ نفر از ۶۰ نفر طبق آزمون پذیرفته شده اند. این دوره های آموزشی بسیار اختصاصی است و افراد منتخب با نهایت دقت و وسواس معرفی می‌شوند تا کاملا برای آغاز کار حرفه ای آماده باشند.

۲۰ کلاس آنلاین مانند سال گذشته برگزار می‌شود. تمرکز برروی دانشگاه ها بیشتر خواهد شد زیرا به گفته آقای کریمی قدوسی، استعداد یابی در دانشگاه ها بسیار مهم است. امسال در بهترین حالت ممکن، ۵ انستیتو به شهرستان ها داده می‌شود که البته قدوسی این نکته را به صورت قطعی بیان نکرد. علاوه بر این‌ها، چهار دوره مراسم تجربه بازی ساز خواهیم داشت که نمونه های آن‌ را در گذشته دیده ایم و به بازی‌سازان دلگرمی و انگیزه خوبی را می‌دهد.

کریمی قدوسی اشاره می‌کند که با گسترش اینترنت، اکثر افراد دوست دارند از طریق اینترنت و فیلم به یاد گیری و آموزش بپردازند که به همین منظور، حدود ۲۰۰ ساعت محتوای آموزشی برای علاقه مندان در نظر گرفته شده است. به زودی اپلیکیشن آموزشی نیز آماده خواهد شد.

بحث به سمت بازی های آنلاین کشیده شد. بیشتر بازی های ساخته شده (خصوصا آنلاین) برای دستگاه های موبایل هستند و ساخت بازی موبایل با به‌روزرسانی ها و آپدیت های زیادی همراه خواهد شد؛ همین نکته نیاز به یک زیر سازی خوب دارد که بنیاد در سدد فراهم کردن آن است.

مرکز رشد بنیاد با ۱۲ استاد یا منتور تخخصی فعالیت خواهد کرد و قرار است کیفیت کار نسبت به گذشته افزایش یابد. این اساتید به مرکز رشد می‌آیند و مشاوره های تخخصی به بازی‌سازان داخلی می‌دهند. به این صورت که بازی‌سازان می‌توانند به راحتی و بسیار تخصصی با اساتید رابطه داشته باشند. در سال جاری، غرفه ایران که شامل ۹ تیم می‌شوند در نمایشگاه گیمزکام آلمان حضور دارند و امسال در آخر مرداد ماه به آن ها فضا داده می‌شود تا محصولات خود را به نمایش بگذارند و با شرکت های خارجی تعامل داشته باشند.

طبق اعلام حسن کریمی قدوسی، امسال دو کارگاه بین اللملی خواهیم داشت که پس از تابستان به راه خواهند افتاد. همچنین اعلام شد که در گیم کانکشن فرانسه نیز فعالیت خواهد شد.

در دانشگاه ها، ۳ آزمایشگاه تخخصی تاسیس خواهد شد. از بازی های مخلفی حمایت های خوبی خواهد شد که با هدف فرهنگ سازی حمایت انجام خواهد گرفت. ۴ بازی صادرات محور به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان حمایت می‌شود که در انتهای TGC معرفی خواهد شد.

بحث جریان سازی به این معنی است که موضوع بازی سازی و فرهنگ صحیح بازی سازی در ایران جا بیفتد. پرتال مرکز پژوهش امسال بهره برداری می‌شود. تمام کسانی که در موارد پژوهشی کار می‌کنند در آن جا به آن ها پرداخته خواهد شد. ۵ پیمایش در حوزه مصرف بازی خواهیم داشت. در پیمایش سابق، اطلاعات بسیار مهمی درآمده است. این اطلاعات واقعی است و طبق ادعا، ۲۳ میلیون بازی‌باز در کشور داریم. این عدد به گفته قدوسی، برای بسیاری باعث تعجب است. این موضوع، برنامه ریزی بزرگی را می‌طلبد.

۶ پایان نامه ارشد و دکترا در حوزه پژوهش نیز برگزار خواهد شد. در اسفند، مانند سال گذشته، مراسم اختتامیه بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود و رونمایی از بازی های جدید به قوت سال قبل پا بر جا خواهد بود. نکته جالب توجه در نشست امروز، اشاره به صدا و سیما و برنامه ریزی برای آن بود. کریمی قدوسی توضیح می‌دهد که مذاکره با صدا و سیما آغاز شده و قرار است برنامه ای ۴۰ دقیقه ای در صدا و سیما پخش شود. امیدواریم این اتفاق رخ دهد!

کتاب احکام بازی و بازی سازی قرار است چاپ شود. در این کتاب مسائل مختلفی مانند پرداخت‌های درون برنامه‌ای و خرید بازی توضیح داده شده است. برنامه ای به نام «سواد بازی» در راه است. این برنامه خانواده ها را هدف قرار می‌دهد و نحوه صحیح استفاده از سرگرمی و بازی های رایانه ای در آن توضیح داده می‌شود.

روند تولید سایت ESRA تقریبا تمام شده است و در هفته‌های آینده رونمایی می‌شود. خانواده ها می‌توانند نام هر بازی و عنوانی را در آن جا جست و جو کرده و اطلاعات کاملی از بازی مورد نظر به دست آورند تا بتوانند بر اساس آن به خرید بازی اقدام نمایند.

بحث نظارت بر بازی های رایانه ای که آغاز شد، کریمی قدوسی اشاره کرد که ۳۵۰۰ بازی رایانه ای و موبایلی که ۳۰۰۰ تا از آن ها موبایلی هستند، نظارت و رده بندی سنی خواهند شد. تمامی این بازی ها در ESRA وجود دارند و افراد می‌توانند به خوبی به وسیله توضیحات و تصاویری که در وب‌سایت ESRA قرار دارد، با بازی آشنا شوند.

صحبت‌هایی نیز در رابطه با بازی های موبایلی خارجی ارایه شد. با اکثر بازی سازان موبایلی خارجی بحث و صحبت شده است. کریمی قدوسی اشاره می‌کند که وجود بازی های خارجی، کیفیت بازی های داخلی را بالا می‌برد و رقابت به وجود می‌آورد؛ اما این عرضه باید کنترل شده باشد. متاسفانه در سال های اخیر این موضوع بی رویه بوده است. این نکته برروی فروش بازی های داخلی تاثیر می‌گذارد. با همه این توضیحات، مجوز به بازی های خارجی تایید شده داده می‌شود. همچنین دریافتیم که مبارزه با بازی های کنسولی خارجی که اریجینال نیز هستند، آغاز خواهد شد. این بازی ها به صورت عمده به طور قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌شوند و هیچ عدد و رقم دقیق و رسمی و موثقی از آن ها موجود نیست.

کریمی قدوسی از سامانه ملی بازی های رایانه ای می‌گوید. طبق اطلاعاتی که از این سامانه به دست آوردیم، قرار است همه موارد الکترونیکی شود و کاغذ حذف خواهد شد. زمینه های این برنامه از دو سال پیش آغاز شده است.

بحث پوست اندازی و تغییرات اساسی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای آغاز می‌شود. ۱۰ سال از فعالیت بنیاد می‌گذرد و کریمی قدوسی عقیده دارد که یک پوست اندازی برای بنیاد واجب و لازم است. از مهرماه، این بازتعریف روی کاغذ می‌آید و تا آخر سال تغییر و تحول در ساختار بخش های مختلف بنیاد صورت خواهد گرفت.

پس از آقای کریمی قدوسی، آقای مهرداد آشتیانی، مدیر پروژه رویداد TGC به سخنرانی پرداختند. آشتیانی بیان کرد که TGC به این منظور شکل گرفت که تعاملات بازی ساز های داخلی را بالا ببرد و همچنین دانش آن ها را بهبود ببخشد. این رویداد شامل ۶۰ سخنرانی، ۳ پنل تخخصی و ۶ کلاس تخخصی بلند مدت خواهد داشت. آشتیانی ادامه داد: به موازات سخنرانی‌ها ۶ کلاس تخصصی یک روزه نیز در TGC برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی تجربیات و دانش خود را به صورت فشرده در موضوعات تخصصی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند. همچنین موضوعات مرتبط با حوزه گیم در سه پنل تخصصی در این رویداد به بحث گذاشته خواهد شد.

وی درباره جزییات برپایی نمایشگاه TGC نیز توضیح داد: ۱۱۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما وجود دارد که از این میزان ۷۵۰ متر مربع در اختیار شرکت‌های تجاری و ۳۵۰ متر مربع در اختیار بازی‌سازان مستقل قرار گرفته است.

آشتیانی گفت: ۱۲۰ شرکت در این رویداد حاضر خواهند شد که ۳۰ درصد آن‌ها خارجی هستند. بخشی از این شرکت‌های خارجی نیز به دعوت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با توجه به اهداف TGC به این رویداد می‌آیند.

مدیر پروژه TGC تاکید کرد: هرچند در دوره نخست TGC بیشتر نگاه ما به حمایت از بازی‌سازان داخلی معطوف بوده است، اما شعار محوری این رویداد، ایجاد پل ارتباطی بین صنعت بازی‌سازی در خاورمیانه و فضای بین‌الملل است و برای دوره‌های بعد تلاش خواهیم کرد با حضور بیشتر بازی‌سازان از کشورهای خاورمیانه، یک گام به جلو برداریم.

وی افزود: برنامه کاری رویداد در روز اول از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۸:۳۰ خواهد بود و روز دوم نیز مراسم اختتامیه‌ای برای اهدای جوایز مسابقه جایزه توسعه‌دهندگان تا ساعت ۲۰:۰۰ برگزار خواهد شد.

در اواخر نشست خبری امروز، کریمی قدوسی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. ابتدا در مورد بازی های مذهبی-قرآنی سوال شد. در مورد بازی ملک سلیمان و بازی های قرآنی سوال می‌شود و این که آیا بنیاد از این بازی ها حمایت میکند یا خیر. کریمی قدوسی توضیح داد که در هنگام هنگام ساخت این بازی و عرضه آن، کمکی از بنیاد گرفته نشد و بنیاد در جریان این قرار داد نیست. این موضوع به عهده وزارت قرآن و فطرت است و برای حمایت بنیاد، باید آن قرار داد فسخ شده و پروژه به زیر نظر بنیاد بیاید.

در مورد تغییر سبک بازی های رایانه ای ایرانی سوال شد؛ این که مسائل کلیشه ای و دینی از بازی های ملی حذف شود و سبک سنتی جای خود را به سبک جهانی و حال و هوای غربی بدهد. کریمی قدوسی رویداد TGC را میدانی برای الهام گیری بازی سازان ایرانی از بازی سازان و شرکت های خارجی می‌داند اما با حذف عناصر ملی و دینی در بازی های ملی مخالفت کرد زیرا عنوان کرد که سبک خاص و متفاوت ملی ما می‌تواند به خوبی در جوامع دیگر جا بیفتد و جایگاه خود را پیدا کند. به عقیده قدوسی اگر به سراغ سبک غربی برویم خودمان را از یاد می‌بریم و نمی‌توانیم با سبک غربی ها، در جوامع غربی به موفقیت رسید زیرا آن ها همان سبک را چند مرحله بهتر در اختیار دارند.

در پایان، آقای حسن کریمی قدوسی به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و اعتماد سازی را، قدم اول TGC 2017 نام برد.

در گیمفا بخوانید

شما ممکن است این را هم بپسندید

از "گیمفا" بیشتر بخوانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *