در پیچ و خم جاده | نقد و بررسی Dirt 4

بررسی بررسی بازی

کودکی بسیاری از ما با خاطراتی  خوش از Codemasters گره خورده است.

عناوینی مانند سری Project I.G.I و یا نسخه Crisis از بازی Operation Flash point  همگی از ساخته و دست پروده های این استیدو خوشنام انگلیسی است.  البته مانند همیشه همه چیز به خوبی و زیبایی تمام می شود و با تغییر ذائقه بازی بازان، دیگر عناوین اول شخص تاکتیکی که هنر این استدیو بود، طرفداران خود را از دست داده بود و بیشتر به سمت عناوین پر سرعت تری مانند ندای وظیفه جذب شده بودند. البته خوشبختانه کادر ریاستی این استدیو به سرعت متوجه این موضوع شد و پس از عرضه ۲ نسخه نسبتا نا موفق از بازی های Flash Point به نام های Red River  و Dragon Rising ، این استدیو دست به کار شد و برگ برنده دیگر خود که ساخت بازی های ریسسینگ موفق بود را رو کرد و اجازه نداد که کد مسترز نیز به سرنوشتی شوم همچون THQ دچار شود.

در سال ۱۹۹۸ اولین نسخه از سری بازی های Colin McRae   که به نام یکی از اسطوره های مسابقات خارج جاده ای، نام گذاری شده بود عرضه شد. نسخه اول در حالی که برای تقریبا تمام پلتفرم های آن روز ها (PS1، PC، Game boy)  عرضه شده بود، به موفقیتی در خور نام آن راننده افسانه ای دست یافت و این سبب شد که Code Masters علاوه بر بازی های معمول آن زمان خود گوشه چشمی نیز به سبک مسابقات رانندگی داشته باشد. در ادامه نسخه دوم و سوم و چهارم و پنجم نیز عرضه شد ا در نهایت ده سال پیش و در سال ۲۰۰۷ بالاخره در یک نسخه دیگر از این سری بازی، کلمهDirt سر برآورد.

بازی جدید به نام Colin McRae Dirt اسم گذاری شد و این در حالی بود که کد مسترز در آن زمان به طور همزمان بر روی سری دیگری از بازی های ریسینگ به نام Grid نیز کار می کرد که البته هنوز معرفی نشده بود. عرضه این بازی با این نام ایده ای جدید به تیم طراحی کد مسترز داد که دیگر به جای نام گذاری بازی های خود با نام Colin McRae که حالا برای قشر تازه بازی بازان نامی نا آشنا بود، دست به ایجاد یک سری جدید زده و با نام گذاری تدریجی سری قبلی، علاوه بر جلو گیری از پیچیدگی نام گذاری بازی قبلی (نام گذاری بازی های قبلی به طور معمول ترکیبی از سه کلمه Colin McRae، Rally و Dirt بود ! ) و ایجاد یه برند جدید در این سری، جای پای خود را در بازار محکم تر از قبل کنند.

یکی دیگر از استراتژی های کد مکسترز نیز عرضه دو بازی (به سبک سری Forza Motor Sport و Forza Horizon و البته حالا نیز با وجود بازی سوم یعنی سری F1، گد مسترز ۳ مجموعه بازی در این سبک دارد) در سبک رانندگی با دو دنیای متفاوت بود. سری اول که گرید نام داشت و هدف آن برآورده کردن نیاز های بازی بازانی بود که علاق مند به مسیر های داخل پیست، با خودرو های معمول داشتند و می خواستند با رعایت قوانین و مقررات با رعایت محدودیت های خودرو خود به رانندگی بپردازند. ولی سری دوم Dirt نام گرفت و هدف آن قشری از بازی بازان بود که می خواستند علاوه بر آن که در محیطی غیرمعمول تر برای رانندگی دست فرمان خود را محک بزنند، تجربه لذت بخش تری نیز از بازی خود داشته باشند و از قضا بازی دوم موفق تر ظاهر شد و امروز شاهد آن هستیم که بیشتر عناوین نیز در این سری عرضه می شوند و حالا نیز پس از وقفه ای نسبتا ۲ ساله از عرضه Dirt Rally شاهد عرضه چهارمین نسخه بازی ( در واقع سیزدمین بازی در سری Colin McRae ) هستیم و باید دید آیا کد مسترز می تواند بار دیگر نیاز های ما را  بر آورده نماید یا خیر.

همانند هر بازی قبلی در این سری نیز باز شاهد حظور مجموعه ای از ویژگی ها وقابلیت هایی هستیم که در تمام نسخه های قبلی نیز دیده شده بود و با اولین ورود به بازی شاهد همان گزینه های معمول برای انتخاب ملیت و نام راننده دلخواه خود هستیم و پس از این بخش یکی از بخش هایی که در این نسخه جدید است ظاهر می شود. حالا شما میتوانید در این بازی هم به سبک یک بازی آرکید گونه رانندگی کنید و هم به سبک یک بازی شبیه ساز. برای این منظور در اولین ورود به بازی گزینه ای به نام نوع سبک رانندگی روبروی شما ظاهر خواهد شد که در آن دو گزینه به نام های Gamer و Professional روبرو خواهید شد که همان طور از نامشان نیز پیدا است حالت اول برای بازی بازانی خواهد بود که هدفشان سرگرم شدن از بازی جدیدشان است و حالت دوم برای بازی بازان حرفه ای است میخواهند مهارت های رانندگی خارج جاده ای خود را نیز محک بزنند. البته به غیر تفاوت های ظاهری، تفاوت اصلی در آن است که در حالت Gamer علاوه بر آن که کنترل های بازی راحت است و کمتر شاهد پیچ و تاب خوردن های خودرو هستیم، چیزی به نام آسیب رسیدن شبیه سازی شده به خودرو نیز وجود ندارد ولی در حالت Pro علاوه بر سخت تر شدن کنترل خودرو و احتمال بیشتر خروج از جاده و برخورد بادیگر خودروها، حالا  صورتی که با هر کدام از کدام از موانع موجود در مسیر برخورد کنید، آسیب وارده می تواند بر کنترل پذیری و قدت خروجی خودرو شما تاثیر منفی بگذارد و در صورتی که آسیب وارده زیاد باشد حتی ممکن است که از ادامه رقابت نیز باز بمانید.

البته این مسئله خود سبب می شود که بالاخره پی از سال ها شاهد ویژگی ای باشیم که بسیاری از بازی های هم رده به دلایل تبلیغاتی قادر به اعمال آن در بازی نیستند و آن نیز جدا شدن قطعات خودرو می باشد. این ویژگی بسیار خوب که جای خالی آن در بازی های سبک مسابقات رانندگی بسیار حس می شد، همواره به دلیل آن که اکثر شرکت های سازنده حاظر نیستند تکه تکه شدن ساخته های دست مهندسین خود را در بازی ها برای خیل عظیمی از افرادی که هر کدام یک خریدار بالقوه است، را نمایش دهند همواره نقطه ضعف بازی های سری اصلی سبک ریسینگ محصوب می شد ولی این بار خوشبختانه به دلیل آن که هیچ کدام از خودرو ها برای بازار عمومی قابل خرید نیست شاهد هستیم که با هر برخورد تکه هایی از خودرو شما به اطراف پرتاب شده یا این که حتی یکگی از چرخ های خودرو از جای خود کنده می شود. جدا از این ها هر برخورد به سبک بازی های شبیه ساز رانندگی با تاثیر خود بر قطعات داخلی خودرو گذاشته و سبب کاهش توان خروجی، کارایی و یا کنترل پذیری خودرو شما می شود.

البته یکی از ایراداتی که همواره به بازی های سبک رانندگی وارد است تکراری شدن آن ها پس از مدت زمانی نسبتا کوتاه می باشد که دلیل آن نیز عدم وجود تنوع در مراحل آن ها است که Dirt 4 با ارائه بخش هایی سعی کرده است که علاوه بر رفع این نقیصه مهم، با نگاه داشتن بازی باز برای زمان بیشتر در پای بازی، به ارزش تکرار پذیری بازی نیز بیافزاید. یکی از این بخش ها، بخش آموزشی است که اخیرا به بازی افزوده شده است و در داخل پیست مشخص می توانید به اجرای مانوور های متفاوت و انجام دروس مشخص شده بپردازید. از مزایای این بخش آموزشی می توان به قابلیت روح (نمایش مسیر طی شده توسط خودرو هوش مصنوعی که مسیر درست حرکت و زمان های ترمز گیریو شتاب گیری را به خوبی برای شما مشخص می کند) اشاره کرد. دیگر بخش افزوده شده شامل طراحی مسابقات است که شما در این بخش می توانید مسیر دلخواه خود را در یکی از نقشه های بازی ایجاد کرده و به ثبت رکورد در آن بپردازید. در ضمن شما می توانید مانند سایر عناوین هم رده در مسابقات مختلف شرکت کنید و با افزایش رتبه در مسابقات سطح بالاتر نیز وارد شوید، با اسپانسر های جدید قرارداد ببندید و کار هایی از این دست که می تواند شما را تا مدت بیشتری سرگرم کند.

یکی از ویژگی های بسیار خوب تمام بازی های ریسینگ، تعادل بسیار خوب مابین قدرت مورد نیاز برای اجرای بازی و خروجی گرافیکی قابل قبول است که به دلیل محدود بودن ابعاد محل بازی به راحتی  قابل دست یابی می باشد و Dirt 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازی به راحتی و بدون مشکل خاصی بر روی سخت افزار های قدیمی تر اجرا می شود و نیاز خاصی به اجرای تغییرات گرافیکی وجود ندارد. البته باید در نظر داشته باشید که برای اجرای بهتر بازی باید دستیابی به نرخ فریم بهتر ۶۰ فریم بر ثانیه را در نظر داشته باشید و بهتر است ۶۰ فریم را بر وضوح بهتر گرافیکی ترجیح دهید.

البته همه چیز به همین زیبایی که تصور می کنید نیز نیست. بازی شاید دارای مشکلات خاصی از نظر گیم پلی و اجرا نباشد ولی دلیل آن این است که کد مسترز برای سالیان سال در حال ایجاد تغییراتی جزیی در بازی های خود و ارائه آن به عنوان یک محصول جدید است که این در واقع ذات بازی های ریسینگ است. فیزیک حرکتی و تصادفات بازی بسیار خوب است ولی دلیلش آن است که این فیزیک نتیجه سال ها آزمون و خطا توسط کد مسترز است و حالا بازی به کمال رسیده است.

در مقام مقایسه شما می توانید این عناون را با یکی از شاهکار های عرصه ریسینگ به نام Forza Horizon 3 مقایسه کنید و ببینید که عرضه سالیانه یک بازی نه تنها به آن آسیب نزده است بلکه سبب کسب تجربه برای تیم سازنده شده و در نهایت با شاهکاری روبرو هستیم که تا زمان عرضه نسخه بعدی به هیچ وجه آن را از دستگاه خود پاک نخواهید کرد. البته Dirt 4 هم عنوان شایسته ای است و واقعا ارزش بازی کردن را دارد ولی اگر با سایر نسخه های بازی مقایسه شود خواهید دید که تقریبا هر ۲ سال یکبار شما فقط ۶۰ دلار برای مقداری بهبود گرافیکی و تعدادی مود جدید می پردازید ولی اگر تا کنون هیچ نسخه ای از این سری را تجربه نکرده اید، با وجود گرافیک خوب و قابل اجرا بر سخت افزار های قدیمی، موسیقی زیبا و گیم پلی لذت بخش بر روی هر دو حالت Gamer  و Pro قطعا از این عنوان لذت خواهید برد.

در گیمفا بخوانید

شما ممکن است این را هم بپسندید

از "گیمفا" بیشتر بخوانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *